keskiviikko 30. marraskuuta 2016

Pientä tuunaamista ja huoltoa

Jossain vaiheessa aloin kaivata USB-latauspistoketta pyörään. Halusin pistokkeen, joka antaisi latausvirtaa, vaikka pyörä on sammutettu ja CAN- väylä sulkeutunut.

Vasemmalla on alkuperäinen 12V ulosotto. 
Oikeanpuoleisen pistokkeen ja pari kytkintä lisäsin. 

Toinen kytkin ohjaa tätä USB-pistoketta. Siitä voi ladata 
kahta vehjettä samaan aikaan. Olen pari kertaa käyttänyt tätä 
esim. silloin, kun olen jossain leiriytynyt ja haluan ladata 
puhelinta, vaikka pyörä ei ole käynnissä. 

Tein vielä jatkojohdon, jonka päässä 
on myös kaksipaikkainen USB-pistoke kiinteästi. 
Tarkoitus olisi, että ajon aikana tankkilaukussa 
voi ladata vaikka tablettia. 

Jossain vaiheessa huomasin, että 
jäähdytinpuhallin ei toimi. 

Katteita piti purkaa, jotta pääsin käsiksi 
Jäähdyttimeen ja puhaltimeen. Vaihdoin 
sen uuteen, kun testien jälkeen tajusin sen 
vain olevan rikki.

Yksi vika motskarissa oli jo sitä ostaessani. 
Moottorin etuosassa oli lievä öljyvuoto, 
joka vaati hieman huoltotoimenpiteitä.
Kuvassa lohkon yläosassa oleva kuminen tiiviste 
oli kovettunut ajan saatossa ja se piti vaihtaa. 

Pyörästä piti purkaa moottorin päältä aika 
paljon juttuja pois, jotta tiivisteen vaihto onnistuisi.

Tiivisteen vaihtoa varten piti kytkinvaijeri irroittaa. 
Sitä irrottaessani mursin vahingossa moottorin lohkosta 
vaijeria kiinni pitävän korvakkeen.

Jotta korvakkeen voisi korjata piti moottorin kytkimen puoleinen 
lohko irroittaa moottorista ja viedä hitsattavaksi. Lohkohan 
on alumiinivalua. 

Tältä korvake näytti hitsauksen jälkeen. 

Reiän poraamisen jälkeen piti...

...toiseen reunaan sahata ura vaijerin vaihtoa varten. 

Vielä maalit päälle ja paikalleen. Moottori 
on nyt huollettu ja korvake korjattu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti