No, olen kokeillut muutamaa R1200GS:ää ja niiden istuimet ovat jo paremmin pitkille matkoille suunniteltuja. Niissä istutaan selvästi leveämmällä alueella, jolloin pintapaine takamusta kohden on pienempi, joka taas parantaa verenkiertoa, joka taas auttaa jaksamaan kauemmin satulassa. Jotain sen tapaista halusin omaankin penkkiin.
Hankin alkuperäisen tilalle Touratecin penkin vähän käytettynä netin kautta kokeilematta. Se oli hieman parempi, mutta kuitenkin pettymys sellaisenaan. Päätin melkein heti sen hankittuani, että jotenkin sitä pitäisi muuttaa paremmin pidemmille matkoille sopivaksi.
Touratecin penkki oli alkuperäisenä lähes samanlainen, kuin
alkuperäinen Bemarin penkkikin. Tämä kuva näyttää, miltä
penkki näytti ensimmäisen muutoksen jälkeen...
... toisin sanoen, tasoitin kulmahiomakoneella ja erittäin karkealla
hiomalaikalla "alamäkeä." Eniten hioin pois istumakohdan
takaosasta. Siihen syntyi samalla muutaman cm korkuinen
"selkänoja." Tällä on ollut kuitenkin yllättävän suuri merkitys
sille, kuinka pitkään jaksaa kerrallaan ajaa. Samalla tein
kuopat kankkujen kohdille, koska huomasin tasaisen ja aavistuksen
liian kovan penkin aiheuttavan puutumista juurikin niille kohdille.
Tämä kuva on otettu juuri ennen uuden muutostyön alkua, eli
päällyskangas ja sen alla oleva verkkomainen "ilmastointikangas"
on irroitettu. Olen jo sovittelemassa geelityynyä paikoilleen, eli
keskiviiva on piirretty sekä penkkiin, että geelityynyyn.
Tässä vielä kuva siitä "ilmastointikankaasta". Siis muoto
ennen geelipenkiksi muuttamista.
Laitoin penkin paikoilleen pyörään ja istuskelin siinä siirrellen
geelityynyä hieman eteen ja taakse, kunnes löysin sille juuri oikean
kohdan.
Annoin tyynyn olla oikeassa paikassa, piirsin tussilla sen muodon
penkkiin ja aloin työstämään materiaalia pois penkistä. Kun
perusmuoto oli geelityynyn kokoinen, syvensin vielä kuopat. Sitten
taas penkki kiinni pyörään ja ja koeistumaan. Pari kertaa jouduin
vielä syventämään ja suurentamaan kuoppia, ennen kuin alkoi tuntua
oikeasti hyvältä.
Tältä geelityyny näyttää paikoilleen sovitettuna. Muovikumin
sprayliimalla kiinni.
Seuraava vaihe oli pintapehmeän tukikankaan asennus. Jos katsot
edellistä kuvaa, niin siinä näkyy, miten kankaan paksuus
on otettu huomioon penkin peruspehmusteita ohentamalla. Tämä
siksi, koska päällyskangasta ei voi juurikaan venyttää, eli penkin pehmusteiden
kokonaiskorkeus ei voi kasvaa.
Kun pintapehmeä tukikangas tuntui sopivan paikoilleen levitin
jälleen sprayliiman ja...
...asensin tukikankaan lopullisesti. Sitten enää "ilmastointikangas
liimalla kiinni.
Viimeiseksi alkuperäinen päällyskangas takaisin paikoilleen. Kiinnitys
tapahtuu penkin alapuolelta pienillä hakasniiteillä. Biltemasta
löysin juuri siihen tarkoitukseen sopivan paineilmakäyttöisen
hakaspyssyn. Kangasta takaisin laitettaessa pitää tietysti molemmilta
reunoilta yhtäaikaa vetää kankaasta rypyt pois ja samalla ampua niitit kiinni.
Valmista tuli! Aikaa taisi mennä parisen tuntia. Materiaalit maksoivat muistaakseni noin 100€. Kankaat eivät paljon maksa, mutta geelityyny oli hieman paksumpi kuin biltemassa kaupattava ja siten kalliimpi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti