torstai 21. maaliskuuta 2019

2018 Geelipenkin tekeminen

Juuri ennen kuin päätin lähteä Lofoottien matkalle, halusin vielä parantaa BMW:n nykyistä Touratecin istuinta. Alkuperäinen taas on sellainen liukumäki eteenpäin, etten ainakaan minä pysty sillä enempää sataa kilometriä ajamaan. Tutkin lähinnä Youtubesta videoita aiheesta. Eipä  penkin tuunaaminen mitään rakettitiedettä tunnu olevan. Siis, jos penkistä otetaan materiaalia pois istuvuuden parantamiseksi, niin aika usein pärjätään vanhalla päälliskankaalla. Jos sitten lisätään pehmusteiden määrää tai muutetaan radikaalisti muotoa, niin sitten pitää jo kankaat vaihtaa. Se vaatii jo enemmän kokemusta.

No, olen kokeillut muutamaa R1200GS:ää ja niiden istuimet ovat jo paremmin pitkille matkoille suunniteltuja. Niissä istutaan selvästi leveämmällä alueella, jolloin pintapaine takamusta kohden on pienempi, joka taas parantaa verenkiertoa, joka taas auttaa jaksamaan kauemmin satulassa. Jotain sen tapaista halusin omaankin penkkiin.

Hankin alkuperäisen tilalle Touratecin penkin vähän käytettynä netin kautta kokeilematta. Se oli hieman parempi, mutta kuitenkin pettymys sellaisenaan. Päätin melkein heti sen hankittuani, että jotenkin sitä pitäisi muuttaa paremmin pidemmille matkoille sopivaksi.

Touratecin penkki oli alkuperäisenä lähes samanlainen, kuin 
alkuperäinen Bemarin penkkikin. Tämä kuva näyttää, miltä 
penkki näytti ensimmäisen muutoksen jälkeen...


... toisin sanoen, tasoitin kulmahiomakoneella ja erittäin karkealla 
hiomalaikalla "alamäkeä." Eniten hioin pois istumakohdan 
takaosasta. Siihen syntyi samalla muutaman cm korkuinen 
"selkänoja." Tällä on ollut kuitenkin yllättävän suuri merkitys 
sille, kuinka pitkään jaksaa kerrallaan ajaa. Samalla tein 
kuopat kankkujen kohdille, koska huomasin tasaisen ja aavistuksen 
liian kovan penkin aiheuttavan puutumista juurikin niille kohdille. 
Tämä kuva on otettu juuri ennen uuden muutostyön alkua, eli 
päällyskangas ja sen alla oleva verkkomainen "ilmastointikangas" 
on irroitettu. Olen jo sovittelemassa geelityynyä paikoilleen, eli 
keskiviiva on piirretty sekä penkkiin, että geelityynyyn. 


Tässä vielä kuva siitä "ilmastointikankaasta". Siis muoto 
ennen geelipenkiksi muuttamista.


Laitoin penkin paikoilleen pyörään ja istuskelin siinä siirrellen 
geelityynyä hieman eteen ja taakse, kunnes löysin sille juuri oikean 
kohdan.  


 Annoin tyynyn olla oikeassa paikassa, piirsin tussilla sen muodon 
penkkiin ja aloin työstämään materiaalia pois penkistä. Kun 
perusmuoto oli geelityynyn kokoinen, syvensin vielä kuopat. Sitten 
taas penkki kiinni pyörään ja ja koeistumaan. Pari kertaa jouduin 
vielä syventämään ja suurentamaan kuoppia, ennen kuin alkoi tuntua 
oikeasti hyvältä. 


 Tältä geelityyny näyttää paikoilleen sovitettuna. Muovikumin 
sprayliimalla kiinni. 


Seuraava vaihe oli pintapehmeän tukikankaan asennus. Jos katsot 
edellistä kuvaa, niin siinä näkyy, miten kankaan paksuus 
on otettu huomioon penkin peruspehmusteita ohentamalla. Tämä 
siksi, koska päällyskangasta ei voi juurikaan venyttää, eli penkin pehmusteiden 
kokonaiskorkeus ei voi kasvaa. 


Kun pintapehmeä tukikangas tuntui sopivan paikoilleen levitin 
jälleen sprayliiman ja...


...asensin tukikankaan lopullisesti. Sitten enää "ilmastointikangas 
liimalla kiinni. 


 Viimeiseksi alkuperäinen päällyskangas takaisin paikoilleen. Kiinnitys 
tapahtuu penkin alapuolelta pienillä hakasniiteillä. Biltemasta 
löysin juuri siihen tarkoitukseen sopivan paineilmakäyttöisen 
hakaspyssyn. Kangasta takaisin laitettaessa pitää tietysti molemmilta 
reunoilta yhtäaikaa vetää kankaasta rypyt pois ja samalla ampua niitit kiinni. 

Valmista tuli! Aikaa taisi mennä parisen tuntia. Materiaalit maksoivat muistaakseni noin 100€. Kankaat eivät paljon maksa, mutta geelityyny oli hieman paksumpi kuin biltemassa kaupattava ja siten kalliimpi. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti